The Influence of Promotion Through Pokdarwis Social Media on the Decision to Visit Menange Rambang Tourism

Authors

  • Subandi Institut Studi Islam Sunan Doe Author

DOI:

https://doi.org/10.5281/448y6478

Keywords:

social media, pokdarwis, tourism destination, visitors

Abstract

The aim of this research is to see the influence of promotion through social media (X) on the decision to visit Menange Rambang Tourism, Surabaya Village, East Sakra District, East Lombok Regency. The sample used in this research was 30 respondents. The data analysis method used was simple linear regression including prerequisite assumption tests. Based on the results of the regression test, it was found that promotion through social media (X) had a significant effect on the decision to visit Menange Rambang Tourism, Surabaya Village, East Sakra District, East Lombok Regency (Y). This is proven by a sig value of 0.000 < 0.05 in a positive direction. The promotion variable through social media (X) influences the decision to visit Menange Rambang Tourism, Surabaya Village, East Sakra District, East Lombok Regency (Y) by 37.3%, while 62, 7% is influenced by variables outside of observation.

References

Andres Kaplan & Michael Haenlein, 2010. User of the World, Unite! the

Challenges and Opportunities of social media, Business Horizons.

Anggraini, R.P., Sulistyowati, L.N. & Purwanto, H. 2019. Pengaruh Fasilitas,

Harga Tiket, dan Daya Tarik Terhadap Keputusan Berkunjung di Obyek

Wisata Telaga Ngebel, in SIMBA. Seminar Inovasi Manajemen, Bisnis,

dan Akutansi.

Anoraga, Pandji. Manajemen Bisnis. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2000.

Ayu Jati P. 2021. Pengaruh Pemasaran Digital dan Citra Destinasi Terhadap Keputusan Berkunjung Pada Wisata Bahari di Kepulauan Seribu. Jurnal Ilmiah Pariwisata, Volume 26 No.3, November 2021, pp 223-232.

Basu, Swastha dan T. Hani. Manajemen Pemasaran Analisa Perilaku Konsumen.

Yogyakarta: BPFE UGM, 2000.

Boone, Louis E dan Kurtz, David L. (2002). Pengantar Bisnis. Jilid ke-1.

Terjemahan Anwar Fadriansyah. Penerbit Erlangga. Jakarta

Cummins Julian. 2009. Strategi Promosi yang Kreatif dan analisis kasus

integrated marketing communicatiom. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan DigitalMarketing Bagi Usaha Mikro,Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2).

Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitras Diponegoro.

Juliantini, Ni, Made. A., Mahendra I. Putu. R & Pangaribuan, T.G. 2023. Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Pemasaran Produk Tour and Travel di Desa Pinge. SIWAYANG JOURNAL | VOLUME 2 NO.2 (2023) https://publish.ojs-indonesia.com/index.php/SIWAYANG.

Kadarisman, A. (2019). Peran Generasi Muda dalam Pemanfaatan Media Sosial untuk Mempromosikan Geopark Ciletuh. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(2), 92–108.https://doi.org/10.31937/ultimacom m.v11i2.1101.

Kotler, Philip dan Kevin L. Keller. Manajemen Pemasaran 1 Edisi ketiga belas.

Jakarta: Erlangga, 2009.

Lamb, Charles. Pemasaran Edisi Pertama. Jakarta: Salemba Empat, 2001.

Morgana, D. A., Rizal, S. H., Bilankawa, F., Ramadhian, A., & Rahmat Ardi

Candra, N. DA. (2019). Strategi Video Kreatif Melalui Media Sosial

Sebagai Penguat Promosi Desa Wisata Rotan Trangsan. In Jurnal

Capture (Vol. 10, Issue 2, pp. 1–12).

Nasrullah, R. 2015. Komunikasi Antar Budaya di Era Budaya Siber. Kencana

Prenada Media Group. Jakarta.

Nugraini, I., & Ramdhani, N. (2016). Keterampilan Sosial Menjaga Kesejahteraan Psikologis Pengguna Internet. Jurnal Psikologi, 43(3), 183-193.

Pangayow Evita, S.C., Tampi Johny R.E & Olivia F.C Walangitan. 2022. Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial Facebook Terhadap Keputusan Berkunjung Di Objek Wisata Camp James Kecamatan Remboken. Productivity, Vol. 3 No. 5 2022 e-ISSN. 2723-0112.

Setiadi, Nugroho. Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan

Penelitian Pemasaran. Jakarta: Prenada Media, 2003.

Setiyorini, A., Umi F., Naning, K. 2018. Pengaruh Promosi Melalui Media

Sosial, Word of Mouth, dan Daya Tarik Wisata Terhadap Keputusan

Berkunjung Wisatawan Obyek Wisata Gunung Beruk Karangpatihan

Balong. Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi. Vol. 2(1): 12-17.

Sihombing, D. A., & Hariyanto, O. I. B. (2019). Digital Pemasaran Pariwisata dan Pendekatan Soft Skill di Destinasi Wisata. Jurnal Altasia, 1(2).

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharnan. Psikologi Kognitif edisi revisi. Surabaya: Srikandi Ghalia, 2005.

Syamsi, Ibnu. Pengambilan Keputusan dan Sistem Informasi. Jakarta: Bumi

Aksara, 2000.

Wawauru & Octafian, R. 2024. Inovasi Promosi Wisata Kampung Pelangi: Keterlibatan Masyarakat Dan Penggunaan Media Sosial. Pariwisata, Vol. 11 No. 1 April 2024. ISSN: 2355-6587, e-ISSN: 2528-2220 http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jp.

Downloads

Published

30.09.2024

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Influence of Promotion Through Pokdarwis Social Media on the Decision to Visit Menange Rambang Tourism (Subandi , Trans.). (2024). Cigarskruie: Journal of Educational and Islamic Research, 2(1), 40-55. https://doi.org/10.5281/448y6478