Dampak Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Terhadap Pembiasaan Bahasa Indonesia Siswa di Lingkungan Sekolah SMPN 1 Sakra
DOI:
https://doi.org/10.5281/41qdx433Keywords:
keterampilan bahasa, bahasa indonesia, pembiasaan berbahasaAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak peningkatan keterampilan berbahasa terhadap pembiasaan berbahasa Indonesia siswa di SMPN 1 Sakra. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan korelasional, melibatkan 30 siswa sebagai responden. Data diperoleh melalui tes keterampilan berbahasa dan kuesioner pembiasaan bahasa. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan positif yang signifikan antara keterampilan berbahasa dengan pembiasaan berbahasa Indonesia siswa, dengan nilai korelasi sebesar 0,73 (p < 0,05). Penelitian ini menggarisbawahi pentingnya peningkatan keterampilan berbahasa dalam membentuk kebiasaan berbahasa yang baik di lingkungan sekolah.
References
Ad, F. F., & Ummah, H. (2024). Menumbuhkan keterampilan berbicara dalam pembelajaran bahasa di sekolah. Demagogi: Journal of Social Sciences, Economics and Education, 2(4). https://doi.org/10.61166/demagogi.v2i4.58
Adi, F. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa, 24(3), 79-90.
Agustina, L. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22(3), 89-104.
Alfianti, I. (2020). Pengaruh Pembelajaran Bahasa Indonesia terhadap Keterampilan Berbicara Siswa SMPN 1 Sakra. Jurnal Pendidikan Bahasa, 21(2), 102-117.
Andriani, E. (2022). Peningkatan Keterampilan Berbahasa melalui Pembelajaran Aktif di SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa, 18(2), 23-37.
Anwar, F. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP: Pendekatan Praktis dan Efektif. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Azmi, R. (2019). Pengaruh Pembiasaan Bahasa Indonesia dalam Kehidupan Sehari-hari di Sekolah terhadap Keterampilan Berbahasa Siswa. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 17(4), 66-80.
Bulan, D. R. (2019). Bahasa Indonesia sebagai identitas nasional bangsa Indonesia. JISIPOL| Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(2), 23-29. https://www.ejournal.unibba.ac.id/index.php/jisipol/article/view/115
Fajar, M. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbahasa melalui Pembelajaran Aktif di Sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 14(2), 115-128.
Hadi, M. S. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Andi Publisher.
Hidayat, I. (2018). Keterampilan Berbahasa dalam Konteks Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 12(1), 30-44.
Kearney, S. P., & Schuck, S. (2006). The Role of Extra-Curricular Activities in Schooling: A Guide for Students and Parents. Australian Council for Educational Research.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniawan, A. (2021). Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 19(1), 87-101.
Lestari, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Indonesia melalui Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Bahasa dan Sastra, 17(3), 49-59.
Murdiyati, S. (2020). Peranan bahasa indonesia dalam membangun karakter generasi muda bangsa. Educatif Journal of Education Research, 2(3), 25-30.
Ningsih, T. (2021). Pembiasaan Berbahasa Indonesia dalam Kehidupan Sehari-hari di Sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18(2), 50-66.
Prasetyo, A. (2018). Dampak Penggunaan Bahasa Indonesia yang Tepat dalam Kehidupan Sehari-hari di Sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa, 21(2), 74-90.
Prasetyoningsih, L. S. A., Arief, N. F., & Muttaqin, K. (2022). Keterampilan Berbicara: Tinjauan Deskriptif dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.
Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan media big book untuk menumbuhkan minat baca siswa di sekolah dasar Elisa4https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787
Putrantijo, N., Repelita, T., Safari, R., Ummi, N. K., & Herdianto, I. (2024). Peran dan fungsi bahasa Indonesia dalam pengembangan keilmuan, kebudayaan, dan karya sastra. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3). https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.31293
Putri, D. M. (2019). Pembiasaan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Lingkungan Sekolah SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(3), 112-125.
Rahayu, S. (2021). Strategi Pembelajaran Berbicara untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1), 48-62.
Ramadhan, H. (2020). Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 45-58.
Rohman, A. (2022). Literasi dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis di era disrupsi. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 40-47. http://dx.doi.org/10.30821/eunoia.v2i1.1318
Setiawan, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 14(2), 55-70.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Susanti, A. (2020). Hubungan Keterampilan Berbahasa dengan Pembiasaan Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(2), 123-135.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Widodo, S. (2021). Strategi Pembiasaan Bahasa Indonesia di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan, 10(1), 45-58.
Wijaya, D. (2022). Penerapan Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Keterampilan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15(4), 35-48.
Wulandari, F. (2018). Analisis Pengaruh Faktor Internal dan Eksternal terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia di Kalangan Remaja. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 15(3), 89-101.
Yanti, I. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah: Evaluasi dan Perbaikan. Jurnal Pendidikan Bahasa, 23(1), 102-116.
Yuliani, E. (2019). Pentingnya Pembiasaan Bahasa Indonesia dalam Pendidikan Karakter Bangsa. Jurnal Kebudayaan Indonesia, 7(1), 55-67.
Zainuddin, M. (2020). Implementasi Literasi Bahasa di Sekolah Menengah: Studi Kasus di SMP Negeri. Jurnal Pendidikan dan Literasi Bahasa, 5(2), 67-78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Susilawati, Linda Riana, Muadatul Aini, Milfa Hikmatul Islami, Nurudin Syahidu Irawan, Zainul Yadi, Mohammad Rijalul Patoni (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Cigarskruie: Journal of Educational and Islamic Research by Saniya Institute is licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0
It means that:
- Adapted Material means material subject to Copyright and Similar Rights that is derived from or based upon the Licensed Material and in which the Licensed Material is translated, altered, arranged, transformed, or otherwise modified in a manner requiring permission under the Copyright and Similar Rights held by the Licensor. For purposes of this Public License, where the Licensed Material is a musical work, performance, or sound recording, Adapted Material is always produced where the Licensed Material is synched in timed relation with a moving image.
- Adapter's License means the license You apply to Your Copyright and Similar Rights in Your contributions to Adapted Material in accordance with the terms and conditions of this Public License.
- BY-SA Compatible License means a license listed at creativecommons.org/compatiblelicenses , approved by Creative Commons as essentially the equivalent of this Public License.
- Copyright and Similar Rights means copyright and/or similar rights closely related to copyright including, without limitation, performance, broadcast, sound recording, and Sui Generis Database Rights, without regard to how the rights are labeled or categorized. For purposes of this Public License, the rights specified in Section 2(b)(1)-(2) are not Copyright and Similar Rights.
- Effective Technological Measures means those measures that, in the absence of proper authority, may not be circumvented under laws fulfilling obligations under Article 11 of the WIPO Copyright Treaty adopted on December 20, 1996, and/or similar international agreements.
- Exceptions and Limitations means fair use, fair dealing, and/or any other exception or limitation to Copyright and Similar Rights that applies to Your use of the Licensed Material.
- License Elements means the license attributes listed in the name of a Creative Commons Public License. The License Elements of this Public License are Attribution and ShareAlike.
- Licensed Material means the artistic or literary work, database, or other material to which the Licensor applied this Public License.
- Licensed Rights means the rights granted to You subject to the terms and conditions of this Public License, which are limited to all Copyright and Similar Rights that apply to Your use of the Licensed Material and that the Licensor has authority to license.
- Licensor means the individual(s) or entity(ies) granting rights under this Public License.
- Sui Generis Database Rights means rights other than copyright resulting from Directive 96/9/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 1996 on the legal protection of databases, as amended and/or succeeded, as well as other essentially equivalent rights anywhere in the world.
- You means the individual or entity exercising the Licensed Rights under this Public License. Your has a corresponding meaning.