Peningkatan Kompetensi Digital Marketing Melalui Pelatihan Canva Bagi Mahasiswa Ilmu Komunikasi
Keywords:
canva training, digital competence, graphic design, instructional media, high school teacherAbstract
Pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi digital marketing mahasiswa Ilmu Komunikasi melalui pelatihan Canva. Latar belakangnya adalah kesenjangan antara tuntutan industri dan keterampilan lulusan di era digital, khususnya pada aspek komunikasi visual untuk pemasaran digital. Metode penerapannya meliputi pelatihan intensif penggunaan Canva yang mencakup teori dasar desain visual dan praktik langsung pembuatan konten pemasaran digital. Hasil yang diharapkan adalah peningkatan kemampuan mahasiswa dalam membuat konten visual yang menarik dan efektif untuk strategi pemasaran digital. Kegiatan ini juga bertujuan untuk meningkatkan kesadaran akan pentingnya keterampilan tersebut dalam kurikulum Ilmu Komunikasi. Tindak lanjutnya mencakup evaluasi dampak pelatihan terhadap kinerja akademik dan proyeksi karir siswa, serta potensi integrasi pelatihan serupa ke dalam kurikulum reguler. Melalui inisiatif ini diharapkan dapat memperkuat relevansi pendidikan Ilmu Komunikasi dengan kebutuhan industri di era digital.
References
Arifin, A. H., Pratiwi, W. R., Andriyansah, A., & Sultan, Z. (2024). Peningkatan Kreativitas Guru Paud di Kota Tangerang dalam Membuat Media Pembelajaran Berbasis Canva. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(1), 151–157. https://doi.org/10.31004/jh.v4i1.571
Gunawan, G., Lubis, A. R., Yusuf, K., & Yani, A. (2024). Pelatihan Canva Untuk Guru-Guru Di SMA Swasta Amir Hamzah Medan Sumatera Utara. Jurnal Masyarakat Indonesia (Jumas), 3(01), 34–37.
Hidayah, R. T., Iskamto, D., & Putri, R. K. (2023). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Dengan Canva dan Kahoot! Pada MTs Qirotussab’ah Kudang Kabupaten Garut. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 2(2), 83–88. https://doi.org/10.54099/jpma.v2i2.609
Irsan, I., G, A. L. N., Pertiwi, A., & R, F. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Inovatif Menggunakan Canva. Jurnal Abdidas, 2(6), 1412–1417. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i6.498
Kartika Lubis, R., Vinsensia, D., & Utami, Y. (2024). Peningkatan Ketrampilan Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru Sd N 104276 Serbajadi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 855–859. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2872
Khathir, R., Hartuti, S., & Yunita, Y. (2021). Adaptasi teknologi pengering terowongan hohenheim aceh energi matahari pada ukm produsen Pliek U di Aceh Besar (Adaptation of type hohenheim aceh solar tunnel dryer for Pliek U industry in Aceh Besar). Buletin Pengabdian: Bulletin of Community Services, 1(3). https://doi.org/10.24815/bulpengmas.v1i3.23352
Liskinasih, A., Sulistyo, T., & Purnawati, M. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Game Interaktif Berbantuan Canva Bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 89–95.
Marsuki, Widyanto, Z., Maniagasi, M. P., Hidayah, Muhaemin, I. A., Syaiful, A., & Ilham. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Penjas Di Kota Jayapura M. ADM: Jurnal Abdi Dosen Dan Mahasiswa, 1(2), 229–234.
Martini, R. S., Gunarti, W., Satrio, M. G., Maryam, M., Khulqi A S, H., & Zahra, C. A. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva for Education, bagi Guru Paud di Kecamatan Pulo Gadung. Jurnal Basicedu, 7(5), 3242–3248. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6067
Nadeak, E., Elfaladonna, F., & Malahayati, M. (2023). Pelatihan Pembuatan Modul Ajar Interaktif Bagi Guru dengan Menggunakan Canva (Studi Kasus: SDN 204 Palembang). Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(3), 201–206. https://doi.org/10.59025/js.v2i3.103
Nafiah, N., Ghufron, S., Hartatik, S., Mariati, P., Djazilan, S., & Sudarto, S. (2023). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Flipbook dengan Aplikasi Canva dengan Bagi Guru Sekolah Dasar di Magetan. Indonesia Berdaya, 5(1), 101–112. https://doi.org/10.47679/ib.2024647
Ningrum, S. K., Sakmal, J., & Dallion, E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva untuk Mengembangkan Budaya Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1500–1511.
Partasiwi, N., Safitri, D., & Syaadah, R. S. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Guru-Guru Sekolah Menengah Pertama di Kota Bekasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(2), 152–156.
Pratiwi, R., Amilia, W., & Masnur, A. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran dengan Canva Bagi Guru SMAN 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 25831–25838.
Pulungan, A. F., Harumy, T. H. F., Manik, Y. F., Ginting, D. S. B., Purnamasari, F., Selvida, D., Nababan, A. M., Nasution, U. R. P., & Nuzuliati. (2022). Pembuatan Media Pemvbelajaran Interaktif Canva Bersama Guru Yayasan Harum Sentosa sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara , 2(2), 483–488. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v3i2.372
Putri, P., Syafwan, H., & Nofriadi, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Bagi Guru-guru UPTD SDN 014671 Sentang. Journal Of Indonesian Social Society (JISS), 2(1), 52–57. https://doi.org/10.59435/jiss.v2i1.221
Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1717
Safitri, B. R. A., Pahriah, P., Putrayadi, W., & ... (2023). Pelatihan Pembuatan Power Point Berbasis Canva Bagi Guru-Guru Di MA Anshor Beber. Sasambo: Jurnal …, 5(4), 818–826. https://journal-center.litpam.com/index.php/Sasambo_Abdimas/article/view/1327
Silitonga, I. D. B., & Siahaan, R. D. R. (2024). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Dengan Aplikasi Canva Bagi Guru-Guru SMP Putri Cahaya Medan. Jurnal Pengabdian Masyarakat …, 1(3), 23–27. http://jurnalistiqomah.org/index.php/jpmi/article/view/873%0Ahttp://jurnalistiqomah.org/index.php/jpmi/article/view/873/747
Sri Wiyanah, Koryna Aviory, & Christina Eva Nuryani. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva Bagi Guru Dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Di Smpn 1 Kasihan Yogyakarta. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 3703–3712. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i1.2266
Wahyu, G., Wibowo, N., Dani, A., Cahya, F., & Sofiyati, A. (2023). Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Kreativitas Guru dalam memanfaatkan PMM ( Platfom Merdeka Mengajar ) Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa. Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa, 1(2), 76–80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 M Mursalin, Muhammad Ali (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Asskruie: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat by Saniya Institute is licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0
It means that:
- Adapted Material means material subject to Copyright and Similar Rights that is derived from or based upon the Licensed Material and in which the Licensed Material is translated, altered, arranged, transformed, or otherwise modified in a manner requiring permission under the Copyright and Similar Rights held by the Licensor. For purposes of this Public License, where the Licensed Material is a musical work, performance, or sound recording, Adapted Material is always produced where the Licensed Material is synched in timed relation with a moving image.
- Adapter's License means the license You apply to Your Copyright and Similar Rights in Your contributions to Adapted Material in accordance with the terms and conditions of this Public License.
- BY-SA Compatible License means a license listed at creativecommons.org/compatiblelicenses , approved by Creative Commons as essentially the equivalent of this Public License.
- Copyright and Similar Rights means copyright and/or similar rights closely related to copyright including, without limitation, performance, broadcast, sound recording, and Sui Generis Database Rights, without regard to how the rights are labeled or categorized. For purposes of this Public License, the rights specified in Section 2(b)(1)-(2) are not Copyright and Similar Rights.
- Effective Technological Measures means those measures that, in the absence of proper authority, may not be circumvented under laws fulfilling obligations under Article 11 of the WIPO Copyright Treaty adopted on December 20, 1996, and/or similar international agreements.
- Exceptions and Limitations means fair use, fair dealing, and/or any other exception or limitation to Copyright and Similar Rights that applies to Your use of the Licensed Material.
- License Elements means the license attributes listed in the name of a Creative Commons Public License. The License Elements of this Public License are Attribution and ShareAlike.
- Licensed Material means the artistic or literary work, database, or other material to which the Licensor applied this Public License.
- Licensed Rights means the rights granted to You subject to the terms and conditions of this Public License, which are limited to all Copyright and Similar Rights that apply to Your use of the Licensed Material and that the Licensor has authority to license.
- Licensor means the individual(s) or entity(ies) granting rights under this Public License.
- Sui Generis Database Rights means rights other than copyright resulting from Directive 96/9/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 1996 on the legal protection of databases, as amended and/or succeeded, as well as other essentially equivalent rights anywhere in the world.
- You means the individual or entity exercising the Licensed Rights under this Public License. Your has a corresponding meaning.
 
						 
							











