Motivation to Learn from the Perspective of the Qur'an

Authors

  • Ikhwan Rahman Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ramadhanul Ikhsan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ulfatmi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

Keywords:

Perspektif al-Qur'an, Motivasi Belajar

Abstract

Students' motivation to learn is currently declining. This can be seen from their low academic grades and their behavior in learning activities which is indicated by laziness and not paying attention to the teacher when teaching. This study uses the literature review method which allows a researcher to identify a theory or method, develop a theory or method, identify gaps that occur between a theory and the relevance in the field / against a research result.In the field of education, there is no doubt that the existence of the Qur'an has influenced the education system. By studying the Koran, it can provide inspiration and motivation in all aspects of life. Obtained Quranic verses related to motivation, namely QS. al-Mujadalah: 11, QS. al-Kahf: 66-67, QS. al-'Alaq: 1-5, QS. al-Nahl: 78, QS. al-Luqman: 17-19, and al-Ra'd: 11. By understanding the Quranic messages on motivation to learn, students can explore spiritual wisdom and apply it in their journey to learn and understand the universe.

 

References

Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa menggunakan model R&D. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 62–78.

Andini, A. (2021). Konsep Belajar Menurut Surat al-‘Alaq Ayat 1-5 dan Surat an-Nahl Ayat 78 dalam Kitab Tafsir al-Jalaalayn dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam [PhD Thesis, IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/14960/

Arief, S. F., & Sugiarti, Y. (2022). Literature Review: Analisis Metode Perancangan Sistem Informasi Akademik Berbasis Web. Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer Fakultas Ilmu Komputer Universitas Al Asyariah Mandar, 8(2), 87–93.

Arifin, M., & Abduh, M. (2021). Peningkatan motivasi belajar model pembelajaran blended learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 2339–2347.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172–182.

Furoidah, A. (2019). Tokoh Pendidikan Islam Perempuan Rahmah El-Yunusiah. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 10(2), 20–28.

Gumati, R. W. (2020). Pengaruh Pembiasaan Tilawah Al-Qur’an Terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan, 2(02), 38–57.

Harahap, R. M., Ilyas, A. F., & Haryono, I. (2020). Biografi dan Bibliografi Ahmad Khatib Al-Mingkabawi: Inspirasi Tentang Ilmuwan Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Penelitian Medan Agama, 11(2). http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/medag/article/view/8652

Harefa, M., Lase, N. K., & Zega, N. A. (2022). Deskripsi minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran biologi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 381–389.

Hodijah, A. S., & Ardiansyah, A. (2023). Etika Belajar dan Mengajar pada Tafsir Fathul Qadir Karya Imam Ash Shaukani (Kajian Surah Al Kahfi Ayat 66-78). Hamalatul Qur’an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur’an, 4(1), 31–40.

Kementerian Agama, R. I. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019. Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Balitbang Diklat Kemenag RI.

Kurnianto, B., & Rahmawati, R. D. (2020). Hubungan pola asuh Orang Tua terhadap motivasi belajar siswa pada pembelajaran Daring Masa Pandemi. Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 2(1). http://conference.upgris.ac.id/index.php/sendika/article/view/1058

Kurniawan, A. (2022). Motivasi Dalam al-Qur’an (Analisis Term Ayat Ḥarraḍa dan Ḥaḍḍa dengan Pendekatan Psikologi Islam). Diambil 20 Desember 2023, dari https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/19491/

Lidia Susanti, S. P. (2020). Strategi pembelajaran berbasis motivasi. Elex Media Komputindo.

Manik, N. S. Z., Damanik, M. Y. P., Suryani, I., Ramadhani, N., & Az-Zahra, T. C. S. (2023). Ayat-Ayat Yang Berkaitan Dengan Pendidikan Islam Dalam Surah Al–Luqman Ayat 17-19 Kajian Tafsir Al-Misbah. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(1), 207–218.

Meilani, D., & Aiman, U. (2020). Implementasi pembelajaran abad 21 terhadap hasil belajar IPA peserta didik dengan pengendalian motivasi belajar. Indonesian Journal of Primary Education, 4(1), 19–24.

Muazaroh, S., & Subaidi, S. (2019). Kebutuhan Manusia dalam Pemikiran Abraham Maslow (Tinjauan Maqasid Syariah). Al-Mazaahib: Jurnal Perbandingan Hukum, 7(1), 17–33.

Nadila, A., Supriyono, & Ratnaningsih, A. (2023). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Media Koper Jurang. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(2), 85–92. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i2.360

Parnawi, A., & Ramadhan, B. W. (2023). Upaya Guru Al-Qur’an Hadits dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD Al-Azhar 1 Kota Batam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1376–1380.

PS, A. M. B. K. (2019). Motivasi belajar dalam perspektif QS. al-Ra’d: 11 menurut kitab tafsir al-Jalalain karya Imam Jalaluddin al-mahalli dan Imam Jalaluddin al-Suyuti. Suhuf, 31(2), 134–160.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076

Rusdiansyah, M. (2019). Motivasi belajar yang terkandung dalam al-qur’an surah al-mujadalah ayat 11 [B.S. thesis, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/45374

Sarnoto, A. Z., & Abnisa, A. P. (2022). Motivasi Belajar dalam Perspektif Al-Qur’an. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(2), 210–219.

Sudirman, M., & Amin, A. (2022). Motivasi Belajar Menurut Al Qur’an: Analisis Surat Ar-Rad Ayat 11. Annizom, 7(3), 186–196.

Suwarma, D. M., Munir, M., Wijayanti, D. A., Marpaung, M. P., Weraman, P., & Hita, I. P. A. D. (2023). Pendampingan Belajar Siswa Untuk Meningkatkan Kemampuan Calistung Dan Motivasi Belajar. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1234–1239.

Tampubolon, R. A., Sumarni, W., & Utomo, U. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3125–3133.

Downloads

Published

27-09-2023

Issue

Section

Articles

How to Cite

Motivation to Learn from the Perspective of the Qur’an (Ikhwan Rahman, Ramadhanul Ikhsan, & Ulfatmi, Trans.). (2023). Cigarskruie: Journal of Educational and Islamic Research, 1(1), 66-79. https://jurnal.saniya.id/cigarskruie/article/view/70