Implementation of the Think Pair Share Cooperative Learning Model to Improve Student Learning Achievement in Science Subjects

Penulis

  • Nani Arini Universitas Terbuka

Kata Kunci:

think pair share, learning achievement, natural science subjects

Abstrak

The use of cooperative learning models has become a major focus in educational research due to its potential in improving student learning achievement. This study aims to investigate the effectiveness of Think Pair Share (TPS) cooperative learning model in improving students' learning achievement in Science subject. This study used a quantitative approach with a quasi-experimental design. The study population was 5th grade students in X city, with two classes as samples. Data were collected through learning achievement tests before and after the application of the TPS model. The analysis results showed a significant increase in students' learning achievement after the implementation of the TPS model. In conclusion, the TPS model is effective in improving students' learning achievement in science subjects. This research provides practical insights for educators seeking effective strategies to improve student learning achievement.

 

Referensi

Adawiyah, Y. R., & Jennah, L. (2023). Implementasi Pembelajaran Kolaboratif Dalam Meningkatkan Maharoh Kitabah Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 778–784. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5059

Anugrah, C. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TPS (Think Pair Share) Terhadap Hasil Belajar Biologi SMA.

Cahyono, A. E. (2023). Membangun kemandirian belajar untuk mengatasi learning loss dalam pembelajaran berdiferensiasi. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 7(2), 167–174. https://doi.org/10.31537/ej.v7i2.1257

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.

Effrisanti, E. (2023). Model Pembelajaran LOK-R Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital. Indonesian Journal of Action Research, 2(2), 167–175. https://doi.org/10.14421/ijar.2023.22-02

Gumilar, E. B. (2023). Problematika Pembelajaran IPA Pada Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogy, 16(1), 129–145.

Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1 Agustus), 1–11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9

Hidayah, M. U., & Jumadi, J. (2023). Filsafat Pedagogi Kritis dalam Pendidikan IPA. Samarinda: CV. Bo’Kampong Publishing (BKP).

Kertati, I., Zamista, A. A., Rahman, A. A., Yendri, O., Pratama, A., Rusmayadi, G., Nurhayati, K., Zebua, R. S. Y., Artawan, P., & Arwizet, K. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Lukmantya, S. A. (2023). Tantangan dan Inovasi dalam Manajemen Kurikulum Abad ke-21. Proceedings Series of Educational Studies.

Miqwati, M., Susilowati, E., & Moonik, J. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar ilmu pengetahuan alam di sekolah dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 30–38.

Mugiyatmi, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournaments terhadap Hasil Belajar PPKN Siswa Kelas IV SDN Pacar. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 799–805.

Pransiska, L., Santoso, G., Firmansyah, A. A., & Kartini, A. A. (2023). Mengukuhkan Kebersamaan Sikap Bergotong Royong Dan Kolaborasi Di Kelas 3. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 102–126.

Purba, S. A. A. D., Wulandari, F., Setiawan, H., & Zainun, Z. (2023). Peran mahasiswa Kuliah Kerja Nyata (KKN) dalam bidang pendidikan di SDN 091422 Bahbutong II Sidamanik. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 8361–8364.

Puspitasari, V., & Wahyuni, A. (2023). Analisis Penerapan Project Based Learning (PJBL) Pada Pembelajaran Ipas Siswa Kelas 4 Dengan Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2517–2530.

Sanusi, A. (2023). Sistem nilai: Alternatif wajah-wajah pendidikan. Nuansa Cendekia.

Sappaile, B. I., Ahmad, Z., Hita, I. P. A. D., Razali, G., Dewi, R. D. L. P., & Punggeti, R. N. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif: Apakah efektif untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik? Journal On Education, 6(1), 6261–6269.

Sodik, A. J., Santoso, G., & Winata, W. (2023). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Komunikasi Efektif Untuk Kesepakatan Bersama di Kelas 4. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 395–420.

Wibowo, H. S. (2023). Ice Breaker dan Pembelajaran. Tiram Media.

Widiyaningsih, P., & Narimo, S. (2023). Peran Guru dalam Memaksimalkan Semangat Belajar Peserta Didik pada Implementasi Program Kurikulum Merdeka di SMK Negeri 1 Boyolali. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6325–6332.

Diterbitkan

2024-03-17

Terbitan

Bagian

Articles