Implementation of Formative Assessment in the Learning Process of Islamic Religious Education
Keywords:
Formative Assessment, Learning Process, Islamic Religious EducationAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan penilaian formatif dan memberikan umpan balik serta tindak lanjut dalam proses pembelajaran PAI di SMP Al-Azhar Mandiri Palu. Penelitian ini menggunakan pendekatan metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan penilaian formatif dalam proses pembelajaran PAI terlaksana dengan baik, mulai dari tahap perencanaan, pelaksanaan, pengolahan, dan pelaporan. Hambatan yang dirasakan antara lain faktor waktu, perbedaan karakteristik, dan kurangnya kompetensi siswa dalam beberapa aspek penilaian. Umpan balik yang diberikan bersifat verbal, baik secara individu maupun kelompok, yang mengandung unsur perhatian, pujian, klarifikasi, dan saran. Dari segi proses, umpan balik yang diberikan sudah cukup efektif karena terfokus pada tujuan, tepat waktu, spesifik, dan dilakukan secara profesional, namun belum sepenuhnya memberikan dampak yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar mahasiswa.
References
Andayani, T., & Madani, F. (2023). Peran Penilaian Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Di
Pendidikan Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 924–930.
Azhari, P. M., & Utama, Z. M. (2024). Analisis Implementasi Kebijakan Penyetaraan Jabatan Fungsional Pengelola Pengadaan Barang dan Jasa Di Lingkungan Kemendikbudristek. Jurnal Ekonomi Manajemen
Sistem Informasi, 5(4), 423–433.
Baruta, Y. (2023). Asesmen pembelajaran pada kurikulum merdeka: Pendidikan anak usia dini, pendidikan
dasar, dan pendidikan menengah. Penerbit P4I.
Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma: Jurnal
Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123.
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka
Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21.
Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67.
Darwin, D., Boeriswati, E., & Murtadho, F. (2023). Asesmen Pembelajaran Bahasa Dalam Kurikulum Merdeka
Belajar Pada Siswa SMA. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(2), 25–36.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran.
Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), Article 2.
https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25
Gaol, V. L., Ikbal, A., & Tampubolon, B. (2024). Peran Pembelajaran PPKn dalam Mempengaruhi Persepsi Siswa
terhadap Dinamika Pemilu 2024 di SMA Negeri 6 Palangka Raya. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3317–3322.
Harahap, F. A., Zuraira, T., Ramadani, I., Apulina, S., Amirmusthofa, I., Aswaruddin, A., & Putra, T. J. (2024). Proses Manajemen Kinerja di SMP Swasta Muhammadiyah 02 Medan. Jurnal Publikasi Ilmu
Manajemen, 3(1), 97–107.
Imanudin, B. A. (2023). Penilaian Autentik terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Raudhah Proud To
Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(2), Article 2.
https://doi.org/10.48094/raudhah.v8i2.310
Inayati, I., Arcana, I. N., Susetyo, A., & Kuncoro, K. S. (2023). Pengembangan Kuis dan Game Edukasi Menggunakan Wordwall pada Pembelajaran Daring Materi Persamaan Nilai Mutlak Bentuk Linear.
Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(1), 72–82.
Khakleri, W. (2024). Kesiapan Guru PAI dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar pada SD Negeri di
Kabupaten Aceh Tengah. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 3(1), 49–61.
Lubis, N. S., & Anriani, N. (2023). Implementasi Model Center for the Study of Evaluation-University of California in Los Angeles (CSE-UCLA) dalam Penilaian Kinerja Guru. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 860–866.
Marzuki, M. (2023). ANALISIS PENILAIAN HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM
PADA KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2771–2780. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i4.22252
Murwantini, S. (2023). OPTIMALISASI ASESMEN UNTUK SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN PADA KURIKULUM
MERDEKA. Steam Engineering, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.37304/jptm.v4i2.8396
Ndruru, M. (2024). KEMAMPUAN MENYIMAK BERITA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL SISWA.
KOHESI: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 21–31.
Pratycia, A., Putra, A. D., Salsabila, A. G. M., Adha, F. I., & Fuadin, A. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013
dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), Article 01.
https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1974
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi
Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.
Puteri, A. N., Yoenanto, N. H., & Nawangsari, N. A. F. (2023). Efektivitas Asesmen Autentik dalam
Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), Article 1.
https://doi.org/10.24832/jpnk.v8i1.3535
Ramatni, A., Anjely, F., Cahyono, D., Rambe, S., & Shobri, M. (2023). Proses Pembelajaran dan Asesmen yang
Efektif. Journal on Education, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2687
Sholiha, R., & Rizal, M. S. (2023). Pelaksanaan dan Hambatan Evaluasi Formatif dalam Pembelajaran Menulis
Teks Laporan Hasil Observasi di SMK PGRI 3 Malang. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 192–209.
Syarnubi, S. (2023). Hakikat Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468–486.
Wahyuni, T., Utomo, A. P. Y., Fitrianingrum, I., & Ambarwati, H. (2023). Implementasi Media Edulastic sebagai Instrumen Asesmen dalam Pembelajaran Teks Eksplanasi di SMP Negeri 2 Semarang. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.55606/concept.v2i1.235
Wijayanto, A. (2023). Membedah Keilmuan Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi.
Yuwana, S., & Indarti, T. (2023). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Research & Development) Dalam
Pendidikan Dan Pembelajaran. UMMPress.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mohammad Jafar, Erniati, Muhammad Nur Korompot (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Cigarskruie: Journal of Educational and Islamic Research by Saniya Institute is licensed under Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0
It means that:
- Adapted Material means material subject to Copyright and Similar Rights that is derived from or based upon the Licensed Material and in which the Licensed Material is translated, altered, arranged, transformed, or otherwise modified in a manner requiring permission under the Copyright and Similar Rights held by the Licensor. For purposes of this Public License, where the Licensed Material is a musical work, performance, or sound recording, Adapted Material is always produced where the Licensed Material is synched in timed relation with a moving image.
- Adapter's License means the license You apply to Your Copyright and Similar Rights in Your contributions to Adapted Material in accordance with the terms and conditions of this Public License.
- BY-SA Compatible License means a license listed at creativecommons.org/compatiblelicenses , approved by Creative Commons as essentially the equivalent of this Public License.
- Copyright and Similar Rights means copyright and/or similar rights closely related to copyright including, without limitation, performance, broadcast, sound recording, and Sui Generis Database Rights, without regard to how the rights are labeled or categorized. For purposes of this Public License, the rights specified in Section 2(b)(1)-(2) are not Copyright and Similar Rights.
- Effective Technological Measures means those measures that, in the absence of proper authority, may not be circumvented under laws fulfilling obligations under Article 11 of the WIPO Copyright Treaty adopted on December 20, 1996, and/or similar international agreements.
- Exceptions and Limitations means fair use, fair dealing, and/or any other exception or limitation to Copyright and Similar Rights that applies to Your use of the Licensed Material.
- License Elements means the license attributes listed in the name of a Creative Commons Public License. The License Elements of this Public License are Attribution and ShareAlike.
- Licensed Material means the artistic or literary work, database, or other material to which the Licensor applied this Public License.
- Licensed Rights means the rights granted to You subject to the terms and conditions of this Public License, which are limited to all Copyright and Similar Rights that apply to Your use of the Licensed Material and that the Licensor has authority to license.
- Licensor means the individual(s) or entity(ies) granting rights under this Public License.
- Sui Generis Database Rights means rights other than copyright resulting from Directive 96/9/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 1996 on the legal protection of databases, as amended and/or succeeded, as well as other essentially equivalent rights anywhere in the world.
- You means the individual or entity exercising the Licensed Rights under this Public License. Your has a corresponding meaning.











